Hypercholesterolemie

Cholesterol is een vetachtige stof die het lichaam nodig heeft als bouwstof voor lichaamscellen en hormonen. Zonder cholesterol kan het lichaam niet functioneren. Maar een teveel ervan is schadelijk. Het meeste cholesterol maakt het lichaam zelf in de lever; een klein gedeelte neemt het rechtstreeks op uit de voeding. Normaal gesproken maakt het lichaam precies voldoende cholesterol om goed te kunnen functioneren. Hoewel niet alle soorten cholesterol slecht zijn voor de gezondheid, is het belangrijk om op het cholesterolgehalte te letten.

In toenemende mate beoordelen artsen uw cholesterolgehalte in het bloed in combinatie met andere risicofactoren zoals uw rookgedrag, de hoogte van de bloeddruk, al dan niet aanwezig zijn van diabetes (suikerziekte) en het voorkomen van coronaire hartziekte bij eerste-graads familieleden onder de 60 jaar.

Goed en slecht cholesterol

Olie en vetten lossen niet op in water. Zo is het ook met vetten en cholesterol in het bloed. Kleine bolletjes cholesterol worden daarom omgeven door een laagje eiwit en op die manier vervoerd door het bloed.

De twee belangrijkste eiwitcholesteroldeeltjes zijn LDL (Lage Dichtheid Lipoproteïne )en HDL (Hoge Dichtheid Lipoproteïne). Het LDL vervoert het cholesterol naar de verschillende delen van het lichaam. Onderweg kan cholesterol zich gemakkelijk in de wanden van slagaders nestelen en zo een vernauwing veroorzaken. LDL-cholesterol wordt daarom ook wel slecht cholesterol genoemd.

Het HDL voert het teveel aan cholesterol juist af naar de lever. De lever zorgt ervoor dat het cholesterol in de darmen komt en vervolgens via de ontlasting wordt afgescheiden. HDL- cholesterol wordt daarom ook wel goed cholesterol genoemd.