Diabetes of suikerziekte is een chronische stofwisselingsziekte. Bij diabetes zit er te veel suiker ofwel glucose in het bloed. Het lichaam kan de bloedsuiker niet op peil houden. De officiële naam van de ziekte is diabetes mellitus.

De bekendste vormen van diabetes zijn type 1-diabetes en type 2-diabetes. Type 2-diabetes komt vaker voor; 9 van de 10 mensen met diabetes hebben type 2

Type 1 diabetes

Type 1-diabetes wordt vaak jeugddiabetes genoemd, omdat de ziekte meestal ontstaat vóór het dertigste levensjaar. Deze vorm van diabetes komt relatief weinig voor.

Kenmerk van type 1-diabetes is dat het lichaam (of preciezer: de alvleesklier) weinig of helemaal geen insuline meer maakt. De glucose blijft dus in het bloed zitten. Als er lang veel glucose in het bloed zit, kan dat schade aanrichten in het lichaam. De oorzaak van diabetes  type 1 is niet bekend, en de enige behandeling bestaat uit injecties met insuline.

Type 2 diabetes

Type 2-diabetes kwam in het verleden veel voor bij mensen boven de veertig jaar. Het stond dan ook bekend als ouderdomsdiabetes. Tegenwoordig komt de ziekte bij alle leeftijden voor, zelfs bij kinderen.

Bij type 2 diabetes wordt de glucose in het bloed niet meer goed verwerkt, waardoor het bloedglucose gaat stijgen.  Dit kan komen doordat de eilandjes van Langerhans in de alvleesklier minder insuline produceren (nodig voor de opname van glucose vanuit de bloedbaan naar de cellen) of het lichaam minder gevoelig wordt voor insuline (insulineresistentie), waardoor glucose minder goed de cellen in kan. Insulineresistentie wordt onder andere veroorzaakt door overgewicht en een ongezonde leefstijl. Na verloop van tijd kan insulineresistentie leiden tot Diabetes type 2.

Behandeling

Bij type 1 is het nodig insuline te spuiten. Bij type 2 wordt gestart met orale medicatie als leefstijl alleen niet meer voldoende werkt. Als de bloedsuikerwaarden dan nog steeds te hoog zijn gaat men over op het spuiten van insuline.

Tegenwoordig worden goed resultaten gehaald met een gezonde leefstijl. Een gezonde leefstijl kan er zelfs voor zorgen dat iemand geen medicatie nodig heeft of zelfs zijn medicatie kan afbouwen.

Met een gezonde leefstijl wordt bedoelt dat er voldoende beweging is; dagelijks actief en minimaal 2,5 uur per week matig intensief, een gezond eetpatroon en dat er voldoende slaap en ontspanning is.

Gezonde voeding voor mensen met type 2 diabetes is vooral voedzaam en volwaardig eten waarbij gelet wordt op koolhydraten, zonodig beperkt. Zo min mogelijk bewerkte koolhydraten (groenten,volkoren graanproducten, peulvruchten, fruit) hebben de voorkeur en geen suikers en zetmelen.